System wsparcia „Świdnickich Jaskółek”

SYSTEM WSPARCIA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W PROJEKCIE „Świdnickie Jaskółki”

RPDS.09.02.01-02-0001/18 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 9 Włączenie społeczne, Działanie 9.2. Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych, Poddziałanie 9.2.1. Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych – konkursy horyzontalne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020

System wsparcia ma na celu opisanie metod, które będą wykorzystane w trakcie pracy z uczestnikami projektu.

  1. DIAGNOZA: Diagnoza przeprowadzona w pierwszym miesiącu pobytu uczestnika w budynku przy ul. 1-go Maja 23. Wypracowana przez opiekuna mieszkania, opiekunów osób niesamodzielnych, asystentów osobistych osób niepełnosprawnych oraz trenerów, składająca się z wspólnych wniosków po przeprowadzeniu rozmów i zaobserwowaniu zachowań uczestnika. Diagnoza powinna być uzgodniona z uczestnikiem, spisana podpisana przez opiekuna mieszkania oraz uczestnika. Informacje w niej zawarte będą zwracać uwagę na szereg specyficznych potrzeb, które nie są w pełni zdiagnozowane wcześniej podczas rozmowy rekrutacyjnej a wynikają z obserwacji. W trakcie przygotowywania diagnozy będą analizowane odrębnie potrzeby osób pełnosprawnych oraz osób z niepełnosprawnością, które będą zawierały informację o potrzebach świadczonych przez asystenta i opiekuna.

Załącznik nr 1

Załącznik nr 2

  1. TRENING: Celem pracy trenerów nie jest przekazanie wiedzy ale trenowanie odpowiednich umiejętności    i zachowań. Trening jest podstawową metodą psychoterapeutyczną odkrywającą wiedzę w uczestniku, jego własne rozwiązania oraz jego potencjał. W projekcie „Świdnickie Jaskółki” prowadzone są treningi z zakresu: umiejętności praktycznych, higieny, finansów, zarządzania mieszkaniem, kulinarny, umiejętności spędzania czasu wolnego, interpersonalny, autonomii, umiejętności społecznych, rozwijanie umiejętności integracji ze społecznością lokalną, pomoc    w załatwianiu spraw urzędowych.

Załącznik nr 3

Załącznik nr 4

  1. USŁUGI OPIEKUŃCZE: Zadaniem opiekuna jest w szczególności: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opieka higieniczna, pielęgnacja zalecona przez lekarza, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Załącznik nr 5

  1. USŁUGI ASYSTENCKIE: Zadaniem asystenta jest wspieranie osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do aktywnego funkcjonowania społecznego (np. wsparcie w przemieszczaniu się m.in. do lekarza, do punktów usługowych i innych miejsc publicznych oraz asysta w tych miejscach), spędzanie czasu wolnego (w tym np. wsparcie podczas zajęć kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych, tłumaczenie na język migowy), zawodowego (np. wsparcie w przemieszczaniu się do pracy, urzędów pracy, podmiotów aktywizujących zawodowo oraz asysta w tych miejscach i zajęciach), edukacyjnego (np. wsparcie w przemieszczaniu się do szkół i placówek oświatowych oraz na ich terenie, wsparcie podczas zajęć edukacyjnych i w procesie uczenia: gromadzenie materiałów, korzystanie z biblioteki).

Załącznik nr 6

  1. KLUB WOLONTARIUSZA: Spotkania mają na celu oddziaływanie na sferę prywatnego funkcjonowania beneficjentów, która bezpośrednio przekłada się na uzyskanie pożądanego rozwoju osoby. Spotkania w kontekście spędzania wolnego czasu w oparciu o lokalny potencjał, bez alkoholu w sposób twórczy, angażujący i budujący relacje rodzinne i środowiskowe.

Załącznik nr 7

Załącznik nr 8